|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
روانشناسي روابط درون خانواده
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ما با درنظرگرفتن يک خانواده
هسته اي متوسط شهري مباحث مربوط به روان شناسي خانواده و نقش تربيتي آن را
سامان خواهيم داد. مهمترين مرجع داوري ما در باره چنين خانواده اي علاوه بر مواجهه
بامسايلي که پدران و مادران در جلسات آموزش خانواده مطرح مي کنند، مطالب و مشکلاتي است که زنان و شوهران
و فرزندان در مراجعه به مراکز مشاوره به دقت آن ها را
شرح مي دهند.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
پدر، مادر، معلم؛
من نوجوانم
دكتر علي اصغر احمدي
چاپ نوزدهم -
1397
انتشارات پَرکاس
60
صفحه 50000ریال
تحولات و آثار دوران بلوغ و نوجواني بر وضعيت جسماني و رفتاري نوجوانان و
نحوه برخورد و مواجهه والدين با اين تحولات در نامهاي از زبان نوجوان براي
پدر و مادر خود بيان شده است.
زبان ساده و بيان شيواي اين كتاب موجب استقبال گسترده خوانندگان خصوصاً
معلمان، پدران و مادران شده است. «پدر، مادر، معلم؛ من نوجوانم» را ميتوان
خلاصهاي از دهها كتاب تربيتي و روانشناسي با موضوع تحولات نوجواني دانست.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شخصیت و رفتار
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
دو مفهوم عمده و کلیدی در انسان شناسی
اسلامی و ایرانی، مفهوم عقل و مفهوم قلب است. این دو مفهوم به راحتی قابل
تفسیر به وسیله یافته های روانشناسی نیست. هر چند که تلاش شده است رابطه
بین عقل و هوش مصطلح در روانشناسی از یک سو و نیز تطابق عقل با مفهوم ایگو،
مورد توجه قرارگیرد، لکن هرگز این دو اصطلاح نتوانسته اند، تبیینگر عقل
باشند. گذشته از عقل، قلب نیز یکسره در روانشناسی مورد غفلت قرار گرفته است.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شخصیت موضوع تربیت
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تربيت، شاكله انسان را تغيير مي دهد كه از سويي اين تغيير در روح انسان
منعكس شده و از سويي ديگر رفتار انسان و حتي جسم انسان را تحت تأثير خود مي گيرد.
ما براي شناخت شخصيت ناگزيريم به مطالعه اي دقيق تر بپردازيم. اين كتاب در
صدد است شخصيت انساني، يا همان موضوع تربيت
را مورد موشكافي و بررسي قرار دهد.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|